Ψυχική Υγεία στη Σύγχρονη Εποχή: Η Ξάνθη σπάει το στίγμα και επενδύει στη συμπερίληψη

Με επιτυχία η επιστημονική ημερίδα του Κέντρου «Κωστής Μπάλλας»
Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Ιουνίου στον Πολυχώρο Τέχνης & Σκέψης στην Ξάνθη η επιστημονική ημερίδα του Ελληνικού Κέντρου Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης «Κωστής Μπάλλας», με θέμα «Ψυχική Υγεία στη Σύγχρονη Εποχή». Η εκδήλωση συγκέντρωσε επαγγελματίες ψυχικής υγείας και πολίτες, αναδεικνύοντας τις σύγχρονες προκλήσεις αλλά και την ανάγκη για μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς και προκαταλήψεις.

Από τον εγκλεισμό στην αποϊδρυματοποίηση και την ελπίδα
Ο Αντιπρόεδρος του Κέντρου «Κωστής Μπάλλας», Δημήτρης Ιατρίδης, αναφέρθηκε στη μεγάλη αλλαγή που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια στον χώρο της ψυχικής υγείας, τονίζοντας ότι οι άνθρωποι με ψυχικές παθήσεις απομακρύνθηκαν από τον χρόνιο εγκλεισμό και την περιθωριοποίηση που χαρακτήριζαν παλαιότερα τις ψυχιατρικές δομές.

Όπως επεσήμανε, σήμερα έχει διαμορφωθεί ένα σύγχρονο δίκτυο φροντίδας, με επίκεντρο την αποκατάσταση και την κοινωνική επανένταξη των ασθενών. «Η ψυχική ασθένεια είναι και αυτή μία ασθένεια, όπως το να σπάσει κανείς το πόδι του», ανέφερε χαρακτηριστικά, καλώντας την κοινωνία της Ξάνθης να αγκαλιάσει έμπρακτα τους συνανθρώπους μας, μακριά από στερεότυπα και διακρίσεις.
Η ανάγκη να μιλήσουμε ανοιχτά για την ψυχική υγεία
Η Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Έλενα Πίππα υπογράμμισε ότι η ψυχική υγεία αφορά όλους, ανεξάρτητα από ηλικία ή κοινωνική θέση. Επισήμανε την ανάγκη να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται ασφαλείς να ζητήσουν βοήθεια και να εκφράσουν τις δυσκολίες τους χωρίς φόβο ή ντροπή.
Το ζητούμενο, όπως τόνισε, είναι να αναπτυχθεί ένας ανοιχτός και ουσιαστικός κοινωνικός διάλογος που θα συμβάλει στην αποδόμηση του στίγματος γύρω από τις ψυχικές παθήσεις.
Το «Ξάνθιο Οικοτροφείο»: Ένα σπίτι, μια αγκαλιά, μια δεύτερη ευκαιρία
Κεντρικό σημείο αναφοράς της ημερίδας αποτέλεσε το Ξάνθιο Οικοτροφείο, το οποίο λειτουργεί από τον Ιούνιο του 2021 στη διεύθυνση Μάρκου Μπότσαρη 5. Πρόκειται για μια Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης που σήμερα φιλοξενεί 15 ενοίκους, παρέχοντας ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον με στόχο την πλήρη αποϊδρυματοποίηση και την ομαλή κοινωνική επανένταξη.
Η λειτουργία του υποστηρίζεται από διεπιστημονική ομάδα εξειδικευμένων επαγγελματιών, αποτελούμενη από ψυχολόγο, κοινωνική λειτουργό, εργοθεραπεύτρια, διοικητική υπάλληλο, έξι νοσηλευτές, έξι φροντιστές και τέσσερις υπαλλήλους γενικών καθηκόντων.
Δείκτης πολιτισμού η φροντίδα των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας
Η ημερίδα και η σταθερή λειτουργία του Ξάνθιου Οικοτροφείου αποτελούν απτές αποδείξεις ότι η Ξάνθη χτίζει βήμα-βήμα μια κοινωνία συμπερίληψης, αλληλεγγύης και σεβασμού στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η αποδόμηση του κοινωνικού στίγματος και η παροχή ποιοτικής φροντίδας στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας δεν αποτελούν μόνο υγειονομική αναγκαιότητα, αλλά και ουσιαστικό δείκτη πολιτισμού για την τοπική κοινωνία.
