
3 ο Γυμνάσιο Ξάνθης Μέλπω Μερλιέ
Εκδήλωση- Παρουσίαση της καινοτόμου δράσης του 3 ου Γυμνασίου
Ξάνθης:
«Η έννοια της συγχωρητικότητας μέσα από την βιβλική παραβολή του σπλαχνικού
Πατέρα: Μία πρόταση διδακτικής προσέγγισης στο πλαίσιο της συμπερίληψης στη
μαθησιακή διαδικασία»
15 Μαΐου 2024
Πνευματικό Κέντρο Νεότητας, Της Του Θεού
Σοφίας.
Το 3 ο Γυμνάσιο Ξάνθης Μέλπω Μερλιέ με συντονίστρια καθηγήτρια την κ.
Μαρίνα Δημητριάδου (ΠΕ01, Δρ. Θεολόγος, MSc Κλινική ψυχολόγος) και τους
μαθητές του 3 ου τμήματος της Β΄ Τάξης παρουσίασαν στις 15 Μαΐου 2024 στο
Πνευματικό κέντρο της Του Θεού Σοφίας την καινοτόμο δράση που
πραγματοποίησαν τη σχολική χρονιά 2023-24.
Η δράση αφορούσε την έννοια της συγχωρητικότητας με έμφαση στη
συμβολή αυτής της αρετής, τόσο στην ενδυνάμωση των δεξιοτήτων της
ενσυναίσθησης και της αποδοχής του ξένου και διαφορετικού, όσο και την πρόληψη
βίαιης και επιθετικής συμπεριφοράς των μαθητών.
Με γνώμονα ότι η εφηβική ηλικία είναι μία ιδιαίτερη περίοδος στη ζωή του
ανθρώπου και με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται ολοένα και
περισσότερα προβλήματα κοινωνικής αποστασιοποίησης στους εφήβους μαθητές
αλλά και έλλειψη ενσυναίσθησης σε σημαντικό βαθμό, που οδηγεί συχνά σε
περιπτώσεις βίας, θέσαμε ως σκοπό της έρευνάς μας την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων
της αυτοεκτίμησης και της ενσυναίσθησης μέσα από τις βιβλικές αφηγήσεις.
Πιο συγκεκριμένα η μεθοδολογία της εξέτασης του θέματος εκτός από την
θεωρητική προσέγγιση, μέσα από την αναζήτηση πηγών και πληροφοριών και τη
συμπλήρωση σχετικού προς το θέμα ερωτηματολογίου, περιείχε και την βιωματική,
μέσα από την δραματοποίηση της παραβολής του «Σπλαχνικού Πατέρα».
Η πρόταση για την βιωματική προσέγγιση μέσω της τέχνης αφορμάται από τη
γενικότερη διαπίστωση ότι η τέχνη μπορεί να αποτελέσει παιδαγωγικό- παρεμβατικό
μέσο και ως εκ τούτου η δραματοποίηση βιβλικών αφηγήσεων μπορεί να γίνει
εργαλείο στα χέρια του παιδαγωγού, επιχειρώντας να συνταιριάξει τη δύναμη της
τέχνης με την δύναμη της πνευματικότητας.
Το μοντέλο της δραματοποίησης που εφαρμόσαμε στην σχολική τάξη είχε ως
πλαίσιο αναφοράς του τη μέθοδο του ψυχοδράματος που βασίζεται στο ψυχόδραμα
του Moreno. Με οδηγό την εκπαίδευση της συντονίστριας και με όχημα το
ενδιαφέρον των συμμετεχόντων στη δράση μαθητών να διερευνήσουν την έννοια της
συγχώρεσης, αποπειραθήκαμε να εφαρμόσουμε ένα καινοτόμο για τα ελληνικά
δεδομένα πρόγραμμα.

Τα αποτελέσματα αυτής της ερευνητικής προσπάθειας δικαίωσαν τον αρχικό
μας στόχο καθόσον ανέδειξαν ότι η διδακτική της συγχώρεσης μπορεί να αποτελέσει
χρήσιμο εργαλείο στην προσπάθεια των παιδαγωγών να ενθαρρύνουν τους μαθητές
να καλλιεργήσουν την δεξιότητα της ενσυναίσθησης, ενώ παράλληλα την καθιστούν
και ένα μέσο πρόληψης και μείωσης της επιθετικής ή/και βίαιης συμπεριφοράς που
δυστυχώς ολοένα και συχνότερα επιδεικνύουν οι μαθητές τα τελευταία χρόνια.
Για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης ευχαριστούμε θερμά τον σύλλογο
Γονέων και Κηδεμόνων του 3 ου Γυμνασίου για την στήριξή του, την Ιερά Μητρόπολη
για τον χώρο που μας πρόσφερε ώστε να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση και όλους
όσοι μας τίμησαν με την παρουσία τους.
- Οι μαθητές του Β3 Η συντονίστρια
καθηγήτρια
Γκουτζούκη Ευδοκία Μαρίνα Δημητριάδου (ΠΕ01)
Δημητροπούλου Μαρία-Δήμητρα
Δουλγερίδου Κωνσταντίνα
Καβάζης Γεώργιος
Καβαρατζή Αιμιλία
Καλαμούκου Χαριέτα