Αντιδήμαρχε, μετεκλογικά κοινοποιήθηκαν στον δήμο Ξάνθης τα συμπεράσματα της Έκθεσης Ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σχετικά με τις απευθείας αναθέσεις;
Ναι και τα συμπεράσματα του ελέγχου είναι καταλυτικά! Τα πορίσματα της Έκθεσης Ελέγχου 4/23 όπως συντάχθηκε, και η οποία εγκρίθηκε από το Τμήμα Ελέγχων Ι του Ελεγκτικού Συνεδρίου που μας κοινοποιήθηκε αποδεικνύουν το αναμενόμενο για εμάς: δεν υπάρχει ψεγάδι στον Δήμο Ξάνθης, όλα έγιναν με τις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος. Αυτό βεβαίως δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για τη δημοτική αρχή. Έχουμε ελεγχθεί για τις απευθείας αναθέσεις το 2020, το 2021 και το 2022, χωρίς να υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα, η οποιαδήποτε επισήμανση η οποιαδήποτε υπόνοια από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Και το λέω αυτό διότι για τις απευθείας αναθέσεις που έκανε η δημοτική αρχή καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας της υπήρξε… πεδίο λάσπης και ασύστολων κατηγοριών, με σκοπό να πληγώσουν την εικόνα της.
Όμως η αλήθεια, πάντα βγαίνει στο φως και είμαι πολύ ικανοποιημένος γιατί η διοίκηση Τσέπελη απέδειξε πως λειτούργησε σύννομα και με στόχο την κάλυψη των αναγκών της τοπικής μας κοινωνίας.
Και φυσικά, θέλω να ευχαριστήσω τα στελέχη και τους εργαζόμενους του Δήμου Ξάνθης για την άψογη, εμπεριστατωμένη εργασία.
Oι αναθέσεις όμως των δημοσίων συμβάσεων χωρίς διαγωνισμό αποτελούν πεδίο διαρκούς αμφισβήτησης στον δημόσιο διάλογο -κυρίως στους ΟΤΑ;
Αντιλαμβάνομαι ότι ο συγκεκριμένος τρόπος δημοσίων συμβάσεων είναι κόκκινο πανί για τους… ελέγχοντες τον δημόσιο βίο -αναφέρομαι κυρίως σε μερίδα των ΜΜΕ που αρέσκονται σε κυνήγι μαγισσών.
Δεν αμφισβητώ ότι η διαδικασία έχει καταστρατηγηθεί σε πολλές περιπτώσεις από τις διοικήσεις και της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και άλλων φορέων. Δεν είναι όμως αυτή η πεπατημένη… Δε σημαίνει ότι πίσω από μία απευθείας ανάθεση γίνεται… πάρτι -χρησιμοποιώ μία από τις πιο ήπιες φράσεις που έχουν χρησιμοποιηθεί για να μας εγκαλέσουν να μας στοχοποιήσουν να μας «δολοφονήσουν» ουσιαστικά.
Σε ό,τι αφορά τον Δήμο Ξάνθης, αποδεικνύεται ότι οι απευθείας αναθέσεις λειτούργησαν βάσει της φιλοσοφίας του νομοθέτη: απεμπλοκή από τη γραφειοκρατία, ευελιξία στη διοίκηση, «τροφοδότηση» της τοπικής κοινωνίας. Αυτός ήταν ο στόχος του δημάρχου μας Μανώλη Τσέπελη, αυτήν την πορεία ακολουθήσαμε αυτά τα χρόνια.
Και πιστεύω ότι είναι μία λογική η οποία θα συνεχίσει να ακολουθείται, για την κάλυψη έκτακτων αναγκών ή αναγκών μικρής αξίας.
Ποια είναι τα πιο σημαντικά συμπεράσματα της Έκθεσης;
Το ενδιαφέρον -το… εντυπωσιακό, θα έλεγα, των πορισμάτων της Έκθεσης- είναι ότι παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του δείγματος αφορά στους ΟΤΑ α΄ βαθμού, εντούτοις, αποδεικνύεται ότι… πρωταθλητές στις απευθείας αναθέσεις είναι τα Υπουργεία και νοσοκομεία της χώρας.
Συγκεκριμένα, ελέγχθηκαν 31 ΟΤΑ α΄ βαθμού, 4 ΟΤΑ β΄ βαθμού και 2 νομικά πρόσωπα αυτών, 9 νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, 7 νοσοκομεία και 2 ΥΠΕ, 3 Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και 6 Υπουργεία.
Παρά τον μικρό αριθμό των νοσοκομείων και υπουργείων που ελέγχθηκαν, σε σχέση κυρίως με τους ΟΤΑ α΄ βαθμού, τα υγειονομικά ιδρύματα έχουν κάνει τις περισσότερες δημόσιες αναθέσεις.
Στα 7 νοσοκομεία και τις 2 ΥΠΕ που ελέγχθηκαν διαπιστώθηκε ότι οι απευθείας αναθέσεις λόγω ποσού ή κατόπιν διαπραγμάτευσης είναι το βασικό εργαλείο που χρησιμοποιείται τόσο για τις προμήθειες όσο και για τις υπηρεσίες, καθώς το ποσοστό τους επί του συνόλου των αναθέσεων των ανωτέρω φορέων ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 84,32%.
Το ποσοστό αυτό ανά ΟΤΑ α΄ βαθμού (το μεγαλύτερο μέρος του δείγματος) κυμάνθηκε από 9,19% έως 98,73%, ενώ σε 5 εξ αυτών υπερβαίνει το 80%, ανά νοσοκομείο από 31,91% έως 80,50%, ανά ΑΕΙ από 6,45% έως 13,69%, ανά ΟΤΑ β΄ βαθμού από 3,65% έως 19,19%, ανά ΝΠΔΔ από 9,53% έως 100,00% (σε ένα διαδημοτικό λιμενικό ταμείο) και ανά Υπουργείο από 7,93% έως 86,05%.
Φορείς | 2021 | 2022 |
ΟΤΑ α’ βαθμού | 30,55 % | 17,42% |
ΟΤΑ β’ βαθμού | 10,62% | 6,39% |
Νοσοκομεία και Υ.Π.Ε | 84,88% | 87,71% |
ΑΕΙ | 13,07% | 6,26% |
Λοιπά Νομικά Πρόσωπα | 21,39% | 35,95% |
Υπουργεία | 41,40% | 37,23% |
Επίσης, ελέγχθηκαν συμβάσεις που συνήφθησαν κατόπιν απευθείας ανάθεσης ή διαπραγμάτευσης. Ο συνολικός αριθμός των συμβάσεων που ελέγχθηκαν ανέρχεται σε 5.073 με συνολικό συμβατικό τίμημα 95.753.208,80 €.
Ανάλογα με τον φορέα οι ελεγχθείσες συμβάσεις κατανέμονται ως εξής:
Φορείς που ελέγχθηκαν |
Συμβάσεις που
ελέγχθηκαν |
Συμβατική αξία |
ΟΤΑ α ́ βαθμού | 2.543 | 44.389.551,20 € |
ΝΠΔΔ | 288 | 4.552.723,76 € |
Νοσοκομεία και ΥΠΕ | 1.471 | 22.076.646,91 € |
ΑΕΙ | 105 | 3.087.851,03 € |
ΟΤΑ β ́ βαθμού και νομικά πρόσωπα αυτών |
463 |
15.218.256,23 € |
Υπουργεία | 203 | 6.428.179,67 € |
ΣΥΝΟΛΟ | 5.073 | 95.753.208,80 € |
Συνολικά, δαπανήθηκαν περί τα 4,5 δις € για δημόσιες συμβάσεις ανάλογα με τη διαδικασία και ανάλογα με το αντικείμενο της σύμβασης.
Συμβάσεις που καταχωρήθηκαν στο
ΚΗΔΜΗΣ τα έτη 2021 & 20226 |
Αριθμός συμβάσεων |
Ποσό (σε ευρώ) |
Απευθείας ανάθεση (άρθρα 118 και
328 ν. 4412/2016) 301.391 3.142.091.625,00
|
301.391 |
3.142.091.625,00 |
Διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση
προκήρυξης (άρθρο 32 ν. 4412/2016) |
12.615 |
1.312.096.943,00 |
ΣΥΝΟΛΟ | 314.006 | 4.454.188.568,00 |
Αντικείμενο Σύμβασης |
Αριθμός συμβάσεων |
Ποσό |
Έργα | 7.221 | 901.476.266,00 |
Μελέτες | 3.184 | 70.835.059,00 |
Προμήθειες | 153.235 | 1.376.465.822,00 |
Τεχνικές και λοιπές συναφείς
Υπηρεσίες Υπηρεσίες |
4.876
145.490 |
57.020.293,00
2.048.391.128,00 |
ΣΥΝΟΛΟ | 314.006 | 4.454.188.568,00 |
Εν κατακλείδι, νιώθετε δικαιωμένος μετά από την κοινοποίηση των συμπερασμάτων του Ελεγκτικού Συνεδρίου;
Εμείς κάναμε αυτό που θεωρούσαμε ορθό, βάσει των συνθηκών, μέσα στις οποίες διοικήσαμε. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι βολικό να ξεχνάει κανείς τα 2 χρόνια πανδημίας, την εναλλαγή από την υγειονομική στην ενεργειακή κρίση και γενικώς το πρωτόγνωρο περιβάλλον στο οποίο κληθήκαμε να ανταπεξέλθουμε.
Λειτουργήσαμε θέτοντας ως προτεραιότητες τη στήριξη του δημότη και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, που τόσο βλήθηκε ήδη από την εποχή των μνημονίων. Το 80% των αναθέσεων δόθηκαν στην τοπική επιχειρηματικότητα. Στόχο, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας μας συνολικά και ισόρροπα. Γκρίνιες θα υπάρχουν πάντα -ιδιαίτερα από εκείνους που δεν είναι και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Οι λεγόμενοι «ημέτεροι» είναι μια καραμέλα που ακολουθεί κάθε διοίκηση. Εμείς αποδείξαμε, αν θέλετε, ότι «ημέτεροι» ήταν… όλοι συνδημότες μας.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, θα στηρίξουμε κάθε προσπάθεια που θα γίνει και από τη νέα δημοτική αρχή, χωρίς προκαταλήψεις και μικροψυχίες.