«Βαρόμετρο» των νέων μέτρων στήριξης αποτελούν η πορεία του ΑΕΠ και των εσόδων του προϋπολογισμού
Οι εξελίξεις στο μέτωπο των εσόδων του προϋπολογισμού και η πορεία του ΑΕΠ θα κρίνουν τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης για να αντιμετωπιστούν οι πληγές που ανοίγει στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς το κύμα της ακρίβειας. Με την κυβέρνηση να βρίσκεται εγκλωβισμένη στα στενά δημοσιονομικά περιθώρια αρμόδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι ακόμα και στο «ιδανικό σενάριο» οι όποιες παρεμβάσεις θα είναι στοχευμένες και μετρημένες.
O πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε το σύνθημα: κανένα «μέτρο χωρίς μέτρημα», διαβεβαιώνοντας σε όλους τους τόνους πως δεν πρόκειται να βάλει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα. Στο πλαίσιο αυτό, μόνιμα μέτρα τα οποία δεν υποστηρίζονται από τον απαιτούμενο δημοσιονομικό χώρο δεν πρόκειται να υπάρξουν, οριζόντια μέτρα αποκλείονται στην παρούσα φάση, αντίθετα στοχευμένα μέτρα στους πλέον ευάλωτους από την ακρίβεια βρίσκονται στην ατζέντα της κυβέρνησης μόλις καθαρίσει το τοπίο και εφόσον ο προϋπολογισμός το επιτρέπει.
Κυβερνητικές πηγές διευκρινίζουν πως οι όποιες αποφάσεις χρειάζονται ακόμα κάποιες εβδομάδες για να αποκρυσταλλωθούν καθώς αναμένονται:
• Στις 4 Μαρτίου η ανακοίνωση του ύψους της μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας το 2021
• Σήμερα Τρίτη (15/2) η πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού. Ενδεχομένως να δείξει συγκυριακές αρρυθμίες στα έσοδα τον Ιανουάριο.
• Σήμερα Τρίτη (15/2) η ανακοίνωση για τον πληθωρισμό Ιανουαρίου ο οποίος αναμένεται να σπάσει νέο ρεκόρ. «Βαρόμετρο» αποτελούν ακόμα, η εξέλιξη της πανδημίας αλλά τα πρώτα σαφή σημάδια για την πορεία του τουρισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο κυβερνητικό τραπέζι οι παρεμβάσεις που εξετάζονται είναι οι εξής:
1. Άμεση εισοδηματική ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών που πλήττονται περισσότερο από τις ανατιμήσεις των τροφίμων και την ενεργειακή ακρίβεια. Η πρόταση που εξετάζουν στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει τη χορήγηση έκτακτου επιδόματος με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με τον αριθμό των δικαιούχων και το ποσό που θα λάβουν να διαμορφώνεται ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα εξασφαλιστεί. Στη βάση αυτή μετριέται το κόστος με διάφορα εναλλακτικά σχέδια για τα ευάλωτα νοικοκυριά που θα ωφεληθούν, τα οποία προβλέπουν 250.000 πολίτες που παίρνουν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, περίπου 450.000 χαμηλοσυνταξιούχους, αλλά και 700.000 που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
2. Χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό των επιδοτήσεων στο ρεύμα και το φυσικό αέριο εφόσον η ενεργειακή κρίση παραταθεί για αρκετούς μήνες ακόμα και δεν επαρκεί το κονδύλι από τις δημοπρασίες ρύπων. Όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης Επισημαίνεται ότι ο υπουργός Οικονομικών δεν έχει αποκλείσει την πιθανότητα μέρος του κόστους να χρειαστεί να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Ενέργειας θα απαιτηθεί ένα ποσό άνω των 2 δις ευρώ που δεν είναι εφικτό να καλυφθεί μόνο από τις δημοπρασίες ρύπων αλλά θα χρειαστεί και ισχυρή ένεση από τον προϋπολογισμό, Μέχρι τώρα τα μέτρα στήριξης που λαμβάνονται για την επιδότηση στο ρεύμα και το φυσικό αέριο καλύπτονται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και δεν επιβαρύνουν τα κρατικά ταμεία.
3. Περαιτέρω «κούρεμα» στην επιστρεπτέα προκαταβολή που μπορεί να φθάνει και στο 100% για τις επιχειρήσεις της εστίασης. Σημειώνεται ότι από τα 8,3 δισ. ευρώ των κρατικών δανείων που χορηγήθηκαν στις επιχειρήσεις η κυβέρνηση έχει χαρίσει τα 5,3 δισ. ευρώ. Από τα 3 δισ. ευρώ που ανέρχεται το βεβαιωθέν ποσό της επιστρεπτέας εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 2,3 δισ. ευρώ.
4. Δεύτερη αισθητά υψηλότερη του 2% αύξηση του κατώτατου μισθού από 1η Μαΐου με στόχο να διαμορφωθεί κοντά στα 725 ευρώ.